Informácia o právach pacientov

Pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti má každý pacient právo na:

  • ochranu dôstojnosti, rešpektovanie svojej telesnej integrity a psychickej integrity,
  • informácie týkajúce sa jeho zdravotného stavu,
  • podanie žiadosti o poskytnite výpisu zo zdravotnej dokumentácii a na nahliadnutie do
    zdravotnej dokumentácie (v rámci nahliadnutia do zdravotnej dokumentácie má právo robiť si
    na mieste výpisky alebo kópie zo zdravotnej dokumentácie),
  • informácie o účele, povahe, následkoch a rizikách poskytnutia zdravotnej starostlivosti, o
    možnostiach voľby navrhovaných postupov a rizikách odmietnutia poskytnutia zdravotnej
    starostlivosti,
  • odmietnutie poskytnutia zdravotnej starostlivosti okrem prípadov, v ktorých podľa zákona
    možno poskytnúť zdravotnú starostlivosť bez informovaného súhlasu a ide o:

a) neodkladnú zdravotnú starostlivosť a informovaný súhlas nemožno získať včas získať alebo
ho možno predpokladať,
b) ochranné liečenia uložené súdom a poskytovanie zdravotnej starostlivosti na základe
rozhodnutia súdu,
c) ústavnú zdravotnú starostlivosť, ak ide o osobu, ktorá šíri prenosnú chorobu, ktorá závažným
spôsobom ohrozuje jej okolie, alebo
d) ambulantnú zdravotnú starostlivosť alebo ústavnú zdravotnú starostlivosť, ak ide o osobu,
ktorá v dôsledku duševnej choroby alebo s príznakmi duševnej poruchy ohrozuje seba alebo
svoje okolie, alebo ak hrozí vážne zhoršenie jej zdravotného stavu.

  • rozhodnutie o svojej účasti na výučbe alebo na biomedicínskom výskume,
  • zachovanie mlčanlivosti o všetkých údajoch týkajúcich sa jeho zdravotného stavu, o skutočnostiach súvisiacich s jeho zdravotným stavom, ak v prípadoch ustanovených osobitným predpisom nie je zdravotnícky pracovník zbavený tejto mlčanlivosti,
  • zmiernenie utrpenia,
  • humánny, etický a dôstojný prístup zdravotníckych pracovníkov,
  • na výber poskytovateľa zdravotnej starostlivosti.

Právo na výber poskytovateľa zdravotnej starostlivosti sa nevzťahuje na:

  • osobu, ktorá je vo väzbe, vo výkone trestu odňatia slobody alebo vo výkone detencie,
  • žiadateľa o azyl,
  • osobu, ktorej sa poskytuje zdravotná starostlivosť na základe rozhodnutia súdu podľa
    osobitného predpisu,
  • osobu, ktorá je príslušníkom ozbrojených síl Slovenskej republiky, Policajného zboru,
    Slovenskej informačnej služby, Národného bezpečnostného úradu, Zboru väzenskej a justičnej
    stráže, Horskej záchrannej služby, Hasičského a záchranného zboru, ak takejto osobe určil
    poskytovateľa služobný orgán alebo služobný úrad.

Ak sa domnievate, že Vám nebola poskytnutá zdravotná starostlivosť správne alebo sa domnievate, že
iné rozhodnutie ošetrujúceho zdravotníckeho pracovníka v súvislosti s poskytovaním zdravotnej
starostlivosti alebo služieb súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti je nesprávne, máte
právo požiadať poskytovateľa o nápravu; žiadosť sa podáva písomne. Poskytovateľ je povinný Vás
písomne informovať o spôsobe vybavenia žiadosti najneskôr do 30 dní od podania žiadosti, ak z
obsahu žiadosti nevyplýva nutnosť konať bezodkladne alebo v kratšej lehote.